Toiminnallinen tutkimus osana varhaiskasvatuslinjalla oppimista

”Waldorf school education is not a pedagogical system but an art – the art of awakening what is actually there within the human being.”

-Rudolf Steiner

Varhaiskasvatuslinjalla opiskelun loppusuoraan kuuluu päättötutkielman kirjoittaminen ja päiväkodissa suoritettava loppuharjoittelu. Harjoittelupäiväkodissa jo työelämässä oleva varhaiskasvattaja ohjaa meitä pian valmistuvia opiskelijoita viimeisessä harjoittelujaksossamme. Samanaikaisesti teemme kevätlukukaudella aloittamiamme päättötutkielmia ja niihin kuuluvia toiminnallisia osuuksia päiväkodeissa. Toiminnallisen tutkimuksen tarkoitus on tuottaa uutta tietoa ja pyrkiä reaaliaikaisesti erilaisten käytäntöjen muutokseen, edistämällä sekä parantamalla niitä.

Jokainen meistä mietti tutkimuksen alussa sellaista tutkimuskysymystä, jolla voisi kehittää tai tuoda jotakin uutta päiväkotiin. Valitsimme jokainen itseämme kiinnostavan aihealueen, jota halusimme tutkia ja kehittää. Teoriaan tutustuttuamme, aloimme suunnittelemaan mitä uudistusta voisimme lähteä omissa harjoittelupäiväkodeissamme toteuttamaan. Syksyn alussa, kun loppuharjoittelumme alkoi, toteutimme kaikki tutkimuksemme kuusi viikkoa kestävän toiminnallisen osuuden. Kuuden viikon ajan teimme teoriaan ja omiin ideoihimme pohjautuvan toiminnan uudistuksen ja tutkimme sen vaikutuksia lapsiryhmään. Oli inspiroivaa päästä tekemään konkreettista muutosta päiväkodissa ja selvittää, käyvätkö tutkimushypoteesit toteen.

Lasten kanssa työskennellessä on valtavasti huomioonotettavia asioita ja tutkimusjakson aikana opin paljon varhaiskasvattajan työstä, lapsista sekä itsestäni. Opin myös, että hyvänkin suunnitelman kanssa on osattava joustaa, kun kyseessä on pienten lasten kanssa tehtävä työ. Varhaiskasvattajan työssä aina tärkeintä on ihminen; lapsi.

Nyt, kun tutkielma on melkein valmis, ja katson tutkielmaprosessia taaksepäin, en voisi kuvitella parempaa oppimistapaa. Pääsimme tutkimusprosessin aikana sukeltamaan syvälle steinerpedagogiseen ihmiskäsitykseen ja sitä kautta luomaan jotakin uutta varhaiskasvatuskentälle. Vaikka tutkielma ei tuottaisi valtavia muutoksia käytäntöön, se antaa ideoita ja uusia näkökulmia meille pian valmistuville, sekä kentällä työskenteleville kasvattajille. Ajattelen että työssä, jossa luovuus on osa arkea, on tärkeää olla avoin uusille ideoille ja itsensä kehittämiselle.

Anna Karvo

Snellman-korkeakoulun varhaiskasvattajalinjan opiskelija

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s