Att studera på magisternivå som vuxen

Den 16 september i år inledde jag magisterstudier vid Rudolf Steiner University College i Norge. Utbildningen är förlagd vid det natursköna Vidaråsens Camphill, som ligger 110 km söder om Oslo. Omgivningen erbjuder ett gott stöd och lugn för de intensiva studierna. Utbildningen pågår i tre år som distansutbildning. Temat för den första 3-veckors modulen var Educational theory relevant for Waldorf Education. Studierna avslutas om tre år då vi kommer att skriva en vetenskaplig avhandling.

  Dagarna under mina tre studieveckor inleddes med grupparbete. Vi fick i uppgift att i mindre grupper i 30 minuter diskutera en frågeställning som var anknuten till dagens tema. Frågeställningarna kunde vara What is Knowledge? What is learnig and Teaching? Osv.  Frågeställningarna tangerade den dagens föreläsningstema. Det var ett fint sätt att väcka våra tankar inför det tema som den dagen presenterades. Efter detta följde föreläsning. Lärarna och undervisningen är mycket inspirerande. Som lärare fungerar magistrar, doktorer och professorer i pedagogik och filosofi, som är knutna till bland annat Rudolf Steiner University College och Oslo Universitet, men även andra universitet i Norden. Undervisningsspråket är engelska.

Föreläsningarna avlöstes av internationell folkdans eller Bothmer gymnastik. Vi märkte alla hur välgörande det var att få röra sig och andas ut efter intensiva, inspirerande och intressanta föreläsningar. Efter lunchen samlades vi i mindre grupper. Grupparbetets tema under den första studieveckan var naturiakttagelse. En grupp iakttog under 4 dagar floden som flöt förbi byn. En annan grupp iakttog en ek och i min grupp iakttog vi korna på bondgården. Resultatet av iakttagelserna diskuterades i gruppen och de blev grunden för en konstnärlig uppvisning inför alla. Det var genialt av arrangörerna att ge oss denna uppgift under den första veckan. På detta sätt lärde vi känna varandra och blev anknutna till vår studiemiljö. Det konstnärliga projektet som avslutning på våra iakttagelser gjorde att vi som grupp kom ännu närmare varandra. Den fördjupade även vår naturiakttagelse.

 Den andra veckan fick vi i uppgift att fundera över en inlärning upplevelse och finna teoretisk referensram till den i vetenskapliga artiklar. Grupparbetet bestod delvis av självständigt arbete och delvis grupparbete. Som avslutning på studiedagarna sammanstrålade vår grupp igen på kvällen för att läsa och diskutera en vetenskaplig artikel. Kvällsmålet och morgonmålet tillreddes i tur och ordning av två av oss. Ofta serverades vi olika goda etniska anrättningar.  Vi är en kulturellt brokig grupp med deltagare från 12 olika länder, bland annat från Brasilien, Hongkong, Nepal, Pakistan, Libanon, Sydafrika, Kamerun, Belgien, Österrike, Norge Sverige och Finland. Det är berikande att möta människor från så många olika kulturer, som förenas i ett gemensamt intresse; Steinerpedagogik och möjligheterna att förankra Steinerpedagogiken i en bredare vetenskaplig kontext. Med på utbildningen finns sjukskötare, speciallärare, Steinerlärare, Steiner pedagogiska småbarnsfostrare och förskolelärare, socialarbetare, skådespelare. Sammanlagt är vi 15 studerande.

 

Denna utbildning kan jag varmt rekommendera för alla inom det Steinerpedagogiska fältet.

 

Erika Kihlman

Ansvarig lärare för den svenskspråkiga linjen i småbarnsfostran

vid Snellman-Högskolan

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s