LUOVUUS EDELLYTTÄÄ AISTIEN KEHITTYMISTÄ JA KÄYTTÄMISTÄ MONIPUOLISESTI OPPIAINERAJAT YLITTÄEN

Snellman-korkeakoulu seuraa tiiviisti, miten kansainvälinen steinerkoulujen luovan ajattelun taitojen (Acknowledging Creative Thinking Skills) lukioprojekti etenee.

 https _cdn.evbuc.com_images_51166445_162333531672_1_original

Eeva Raunela

Luovuus on tällä hetkellä Suomen steinerlukioiden kärkihanke, ja tällä hetkellä 12 aineenopettajaa viidestä eri steinerkoulusta on 20 opintopisteen maisteritasoisessa Philosophy and Practice of Integrative Education -koulutuksessa, joka kelpoistaa opettajat toteuttamaan ja myöntämään lukion kansainvälisen luovan ajattelun taitojen sertifikaatin ja diplomin. PPIE-koulutus on ensimmäinen täysin aineenopettajille suunnattu korkeakoulutasoinen steinerpedagogiseen ihmiskäsitykseen perustuva opintokokonaisuus.

Alanus-yliopiston ja Crossfields Instituutin Philosophy and Practice of Integrative Education -opettajankoulutus kouluttaa aineenopettajia muuntamaan opetustaan opiskelijoita aktivoivaan suuntaan lukio-opiskelijan laaja-alainen osaaminen huomioiden. PPIE-koulutus valmistaa opettajan kehittämään lukio-opiskelijan luovan ajattelun taitoa ja oppimisen arviointia opiskelijan koko potentiaalin hyödyntämisen näkökulmasta sekä nostaa myös non-formaalin ja informaalin oppimisen arvioinnin kohteeksi.

Luovan ajattelun taitojen lukiodiplomilla nuori voi todistaa osaamisensa luovana ajattelijana ja ongelmanratkaisukykyisenä ihmisenä. PPIE-koulutuksen ansiosta kokonaisvaltainen ihmiskäsitys konkretisoituu näin käytännön tasolla toisen asteen koulutukseen järjestelmällisesti ja virallisesti. PPIE-koulutus on avoin kaikille lukio-opettajille mistä tahansa pedagogisesta suuntauksesta tahansa tuleville, samoin luovan ajattelun lukiotutkinto on avoin kaikille koulutuksenjärjestäjille.

Luovan ajattelun taitojen opettaminen toteuttaa Rudolf Steinerin Vapauden filosofiaa käytännössä. Se antaa jokaiselle opiskelijalle mahdollisuuden toteuttaa omaa potentiaaliaan, oli kyseessä sitten erityislahjakas tai erityistä tukea tarvitseva nuori.

Luovuus ei ole itsessään päämäärä, vaan lähestymistapa. Se vaatii aistien kehittymistä ja käyttämistä monipuolisesti oppiainerajat ylittäen. Se ei siis ole vain näkemistä ja kuulemista, vaan myös sisäistä näkemistä kuvittelemalla ja kuulemista aistimalla asioiden välistä resonanssia ja ristiriitoja jne. Kasvatuksen tulee herättää ja elvyttää sisäiset aistit, jotta voimme mahdollistaa luovan itsenäisyyden havaintokyvyssä ja luovuudessa.

Itsenäisyys vaatii vapaata ajattelua – ilman sitä ei ole itsenäisyyttä. Ilman vapaata ajattelua me yksinkertaisesti matkimme vanhempiemme, opettajiemme tai muiden auktoriteettien ajatuksia. Tällöin syntyy kysymys: Kuinka voimme mahdollistaa vapaan ajattelun? Vapaa ajattelu voi todella tapahtua vain silloin, kun meillä on tarkka käsitys tilanteesta ja itsestämme ilman ennakko-oletuksia. On vaikeaa, jos kasvatukselliset, poliittiset, taloudelliset tai akateemiset opinkappaleet kahlitsevat tätä ominaisuutta.

Tosielämän ongelmien ymmärtäminen edellyttää, että ihmisen monimutkaiset kokemukset ymmärretään vuorovaikutteisten ajattelumallien kautta. Nämä ajattelumallit ovat itse asiassa erilaisia oppimistyylejä.

Koulutuksen kentällä tarvitaan maailmanlaajuinen asennemuutos, jotta tunnistamme ja mahdollistamme monitasoisen luovan ajattelun kansainvälisellä tasolla, jos aiomme vastata monitasoisiin ja monimutkaisiin ongelmiin maailmassa pitkällä aikavälillä. Moniarvoisessa maailmassa yksipuoliset näkökulmat, kuten vain matemaattis-luonnontieteellisiin aineisiin keskittyminen, eivät enää riitä. On aivan selvää, että se, minkälaisen arvopohjan perustalta koulutamme lapset nyt, määrittää tulevaisuutemme.

PPIE-opettajankoulutus vastaa tarpeeseen luoda tavallisesta lukiokoulutuksesta, myös steinerlukioissa, ihmisen fyysistä, sielullista ja henkistä kokonaisuutta kehittävä koulutus. Tulevaisuudessa lukiolainen voi tunnistaa ja todistaa osaavansa hyödyntää koko ihmisyyttään. Se onnistuu luovuuden avulla.

Luovan ajattelun taitojen opettaminen on jokaisen opettajan asia. Philosophy and Practice of Integrative Education -koulutusohjelman näkökulmat tuovat arvokasta lisäkeskustelua myös perusasteen opetukseen ja opettajankoulutukseen.

 

Lähteet: Luova tulevaisuuskasvatus? Teksti: Elaine Holt

Katso myös:

luovanajattelunlukio.blogspot.fi

Philosophy and practice of integrative education – A postgraduate programme for upper school and middle school Waldorf teachers

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s